Søk

Spørsmål og svar

Her finner du svarene på de vanligste spørsmålene til oss

Hvem er Smartson?
Vi vil engasjere deg og vite hva akkurat du tenker! I stedet for tradisjonell reklame brenner vi for forbrukerens stemme der produsenten lar folk teste produkter og dele sine omtaler i sosiale medier. Med oss vil du kunne teste produkter og tjenester og dele dine opplevelser med andre. Smartson har 390 000 brukere og kundene våre er nytenkende selskaper som vet at ærlighet varer lengst og at bra produkter fortjener å oppleves.
Hvorfor vil bedrifter ha testet sine produkter av Smartsons testpiloter?
Når en produsent gir sitt produkt i hendene på et stort antall mennesker som deler sine opplevelser og gir tilbakemelding, viser de mot og interesse for å lytte til forbrukerne. Produkter som er testet og positivt mottatt av Smartsons testpiloter, får et kvalitetsstempel i form av en Crowdscore. Det er en troverdig markedsføringskanal for de produsentene som bruker tjenesten. Å få vite hva forbrukere tenker og synes, er dessuten en viktig faktor i den fortsatte produktutviklingen.
Hva betyr det å være testpilot og hvordan blir jeg en testpilot?
Som testpilot brenner du for å teste produkter og tjenester og dele dine meninger med andre. Du kan søke om å delta i tester via http://smartson.no/bli-testpilot/, og hvis du blir valgt ut, vil vi gjerne at du deler omtaler om produktet i bl.a. sosiale medier gjennom tekst, bilde eller video. For å få informasjon om nye tester, følg Smartson på Facebook, Instagram, Twitter, Google+, via vårt nyhetsbrev eller på smartson.no.
Koster det noe å være testpilot?
Vårt mål er å tilby spennende oppdrag for ulike produkttyper og tjenester for alle våre brukere. Dette betyr at vi har mange tester der du kan teste produkter gratis via Smartson, og vi tilbyr også tester med litt dyrere produkter, der du som testpilot kan kjøpe produktet eller tjenesten til en redusert pris mot å dele dine erfaringer.
Hvordan får jeg tak i produktet jeg skal teste?
Avhengig av produkt og type test, bruker vi ulike former for distribusjon. Når du tester dagligvarer, får du som testperson ofte kjøpe produktet i butikken, etterpå sender du inn kvitteringen din via evalueringsskjemaet for å få refundert beløpet via PayPal. Andre produkter leveres gratis som brev eller pakke, og det er vanligvis alltid fri frakt for de som er med og tester – enten du kjøpte produktet til en redusert pris før testing eller etterpå. Er det en test der du kan kjøpe produktet, skjer kjøpet enten direkte via Smartsons nettbutikk Shopify, eller på kundens nettside, alternativt via en forhandler. Noen ganger har vi tester der du kan prøve produktet gratis, og deretter bestemme om du vil kjøpe det til en redusert pris eller returnere produktet kostnadsfritt. Vi opplyser alltid tydelig hva som gjelder ved hver test. Vær oppmerksom på at det er fri frakt, men tollbehandlingsavgifter gjelder for produkter over kr 350. Tollbehandlingsavgiften du betaler når du henter produktet er ca.158 kroner. Fordi Norge ikke er et EU-land, selger vi produktet uten svensk mva. til privatpersoner. Når du henter produktet, betaler du derfor norsk mva. (25 % av salgsprisen). Vær oppmerksom på at prisene våre har tatt hensyn til dine ekstra kostnader i form av tollbehandlingskostnader og norsk mva. Oversikt over hva som gjelder ved kjøp av produkter utenfor Norge: Nettopris uten mva. som du betaler til Smartson + tollbehandlingskostnader for produkter som koster over kr 350 (betales ved henting) + mva. for produkter som koster over kr 350 (betales ved henting). -> Vår nettopris + norsk mva. + tollhåndteringskostnader = din pris for produktet
Kan jeg som er under 18 år søke?
Nei, du må være over 18 år for å delta som testpilot.
Hvor lang er testperioden?
Det varierer fra test til test. Tester av dagligvarer varer vanligvis rundt 3–4 uker mens tester av tekniske produkter tar 4–5 uker.
Hvor mange innlegg med bilder/videoer er det forventet at jeg publiserer?
Testoppdragene ser annerledes ut for hver test, og informasjon om hva som gjelder blir alltid formidlet når testen starter. Vi ser gjerne at innleggene dine skal inneholde tekst-, bilde- eller videomateriale. Del dem i sosiale medier der du er aktiv, som Facebook, Instagram, YouTube, Twitter mv., samt på Smartsons testpilotblogg. Det viktigste er kvaliteten, ikke kvantiteten.
Må jeg ha en egen blogg for å delta som testpilot?
Nei, det er ikke noe krav. Bloggingen skjer på en side som vi oppretter for den aktuelle testen.
Hvordan foretar jeg en ev. reklamasjon på testproduktet?
Hvis testproduktet er ødelagt eller går i stykker under testperioden, sender du en e-post til support@smartsontestpilot.zendesk.com, så hjelper vi deg med å løse det. Klager etter utløpet av testperioden gjøres direkte til produsenten. Ved kjøp av testprodukter til redusert pris, gjelder samme garanti som om du kjøpte til full pris. I disse tilfellene er det også produsenten du skal henvende deg til.
Kan jeg selge testproduktet?
Vi vil at du beholder testproduktet i minst 6 måneder etter at testen er avsluttet, ettersom vi kan stille deg utfyllende spørsmål. Deretter bestemmer du selv hva du vil gjøre med produktet.
Hvordan velger dere ut testpiloter?
Avhengig av produkt, har vi noen ganger visse utvalgskriterier som våre kunder har spesifisert, for eksempel geografisk spredning, alder, mm. Noen ganger blir testpilotene tilfeldig utvalgt.
Jeg blir aldri valgt ut, hvorfor?
Det er stor interesse for å delta i testene våre. Vi synes det er veldig hyggelig, men det betyr også at vi ikke kan tilby alle som gjerne ønsker å teste hver gang. Jo flere tester vi utfører, jo flere kan delta, og vi satser på å kunne tilby enda flere produkter ved hver test – blant annet ved å tilby tester der du som deltar kjøper produktet til en redusert pris, da har kunden mulighet for å distribuere flere produkter og la flere delta.
Hvorfor krever enkelte tester at jeg kjøper produktet?
Tester der du som testpilot kjøper produktet til en unik redusert pris, gjør at vi kan la flere delta i testen, det gjelder f.eks. elektronikkprodukter der produsenten ikke har mulighet for å spandere testprodukter på alle. Motytelsen er forskjellig for hver test, men du deler alltid dine erfaringer og opplevelser og skriver i mange tilfeller omtaler på eksterne nettsider.
Hvordan skjer prissettingen i tester der testpiloten forventes å kjøpe produktet?
Vi bruker tre forskjellige begreper; testpilotpris, (unik) redusert pris og ca. halv markedspris. Nedenfor er en forklaring på de ulike begrepene og formålet med dem. Testpilotpris: En pris som gjelder for de som deltar som testpilot og kjøper produktet før eller etter en test. Testpilotprisen er alltid definert i XX kroner. Redusert pris: Brukes i løpende tekst når vi har flere produkter i én test. Informasjon om den reduserte prisen er vi alltid åpen om under «Les mer om testen» og vises der. Gjelder både før og etter kjøpet. Ca. halv markedspris: Brukes når prisen er tilpasset til hva halv markedspris er med kilde fra ulike prissammenligningssider (vises på kampanjesiden der du søker om å bli testpilot). Begrepet «ca.» inkluderer vi fordi markedsprisen kan variere over tid, og derfor kan salgsprisen senkes eller økes noen ganger fra det tidspunktet du søker om å delta i testen til kjøpet er gjennomført. Brukes bare når testpiloter forventes å kjøpe produktet før testen.
Jeg finner ikke produktet i butikken. Hva gjør jeg?
Vi kan ikke garantere at produktet er tilgjengelig i alle butikker, men i de testene vi bruker kuponger, er kundene våre nøye med at produktet har god dekning. I noen tilfeller er produktene sannsynligvis utsolgt, og i andre tilfeller har forhandleren ennå ikke inkludert produktet i sitt sortiment. Du kan alltid oppfordre selgeren til å ta varen inn i sortimentet. Hvis du ikke fant produktet før testperioden er avsluttet, setter vi pris på om du fyller ut evalueringsskjemaet for testen (hvis det er sendt ut et i den aktuelle testen), og oppgir at du ikke kunne prøve produktet.
Når bruker dere mobilkuponger?
Mobilkuponger via SMS er en rask og effektiv måte å distribuere kuponger på. I mange tilfeller fungerer derimot ikke mobilkuponger, ettersom enkelte dagligvarekjeder ikke støtter teknologien. I slike tilfeller velger vi andre distribusjonsformer.
Hva innebærer det å omtale på eksterne nettsider?
I enkelte tester innebærer oppdraget til testpilotene at de skal omtale produktet på uavhengige omtalesider, f.eks. Prisjakt.no, PriceRunner eller lignende. Informasjon om hvilke eksterne nettsider som er relevante for de respektive testene, sendes ut når testen starter. Husk brukernavnet du velger på nettstedet, vi ber ofte ber om å få opplyst dette i evalueringsskjemaet.
Jeg har allerede sendt inn evalueringen min, men får likevel påminnelser. Hvorfor?
Les hva som står i e-posten, er det omtaler, videoer/bilder eller ditt svar på evalueringsskjemaet vi savner? Når vi snakker om omtaler, er det innlegg i sosiale medier og spesielt innlegg på omtalenettsider vi tenker på (som Prisjakt.nu og andre). Evalueringen skjer på et webskjema der vi ber om din endelige vurdering. E-post med lenke til webskjemaet vil bli sendt ut mot slutten av testperioden. Husk å skrive inn samme e-postadresse i evalueringen som i søknaden, for å unngå påminnelser.
Hvor finner jeg brukernavnet som dere ber om i evalueringen?
På omtalenettsidene kan du skrive inn navnet ditt eller velge et brukernavn før du publiserer innlegget. Dette er brukernavnet vi ber om i evalueringsskjemaet, slik at vi kan finne anmeldelsen din på nettsiden.
Kontakte support
Finner du ikke svar på spørsmålet ditt? Ta kontakt med vår support som kan hjelpe deg videre: support@smartsontestpilot.zendesk.com Er du bedriftsrepresentant og vil vite mer om hvordan vi arbeider? Ta kontakt med Karl Händel (CEO) via +46 (0)70 758 60 10 eller karl@smartson.se